Cestovanie na Veľkú noc po slovensky

Cestovanie na Veľkú noc po slovensky

Na Zelený štvrtok 13. 4. sa ľuďom, ktorí sa rozhodli na Veľkú noc cestovať naprieč Slovenskom, mohlo stať, že dopravná situácia na železniciach, ale aj na hlavných diaľničných ťahoch im skomplikuje nielen samotnú cestu, ale aj časové plány na predĺžený víkend. Pol dňa odstavený hlavný severný železničný systém z Bratislavy cez Žilinu do Košíc bol nepríjemným faktom. Takisto zápchy na diaľniciach zdržali cestujúcich v okolí Bratislavy a Žiliny, kde sa vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Železničná doprava v úseku medzi Trenčínom a Novým Mestom nad Váhom bola vo štvrtok opäť obnovená až po 13. hodine. Prerušená bola po rannej nehode, keď osobný vlak z neznámych príčin prešiel návestidlo v polohe Stoj na stanici Trenčín – Zlatovce, čím poškodil výhybku. Informovala o tom zástupkyňa riaditeľky Odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky Ivana Popluhárová. „Železnice Slovenskej republiky sa všetkým cestujúcim ospravedlňujú za spôsobené komplikácie,“ uviedla Popluhárová. Príčiny nehody sú predmetom vyšetrovania.

Predmetom vyšetrovania by však malo byť najmä to, prečo na Slovensku nemáme v 21. storočí slušne fungujúcu infraštruktúru. Diaľnice nie sú dostavené preto, lebo pri ich výstavbe sa diali neskutočné zlodejstvá. Tam, kde postavené sú, často vznikajú havarijné situácie pre nekvalitu vyhotovenia stavby…

Prečo však na celom Slovensku kedykoľvek meškajú vlaky aj počas bežných dní a počas sviatkov sú nielen meškajúce, ale aj natrieskané ako konzervy so sardinkami? Kultúra cestovania vo vlakoch sa rapídne znížila po jednom opatrení vlády.

V novembri 2014 sa na našich železniciach udiala najväčšia zmena v histórii samostatného Slovenska. Možnosť cestovať vlakmi bezplatne dostalo 2,5 milióna ľudí v celej našej krajine. Cestovať vlakmi zadarmo môžu deti, študenti stredných a vysokých škôl, starobní dôchodcovia a takisto všetci tí, čo poberajú predčasný starobný dôchodok, vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok.

Vo všeobecnosti sa museli cestujúci, okrem detí do 6 rokov, najskôr zaregistrovať v systéme dopravcu, na základe registrácie získať preukaz a následne si vybrať cestovný lístok na cestovanie bezplatne, ktorý má hodnotu 0 eur. Len takto získala Železničná spoločnosť Slovensko kontrolu nad bezplatne cestujúcimi a v prípade, že dopravca v systéme uvidí, že rýchlik sa už blíži k hranici maximálnej kapacity, môže operatívne posilniť spoj o niekoľko vozňov. Cestovanie vlakmi zadarmo bolo jedným z opatrení vlády Roberta Fica, ktoré mali štát vyjsť na dodatočných 13 miliónov eur k pravidelnej 205 miliónovej dotácii na výkony v osobnej doprave. Podpora železnice je vraj v súlade s politikou SR aj Európskou úniou, ktorá sa snaží podporovať tento druh dopravy ako ekologický.

Čo je ekologické a ekonomické na tom, že časť cestujúcich jazdí zadarmo, aby na to doplácali všetci daňoví poplatníci, a zároveň sa ukázalo, že kultúra aj kvalita cestovania upadá? Odpoveď je jasná – nič!